Undervisning
Vores undervisning
I den boglige undervisning har vi interaktive tavler i alle undervisningslokaler, og IT er en naturlig del af undervisningen. Som elev skal du have dansk, matematik, engelsk, fællestimer, idræt, uddannelsesvejledning og linjefag. 9. klasse skal desuden have geografi, biologi, fysik, kristendom, historie og samfundsfag. Herudover kan 9. klasse vælge tysk, og 10. klasse kan vælge fysik/kemi, tysk og iværksætteri. Der tilbydes de samme prøver som i folkeskolen (FSA og FS10).
Eksempel på skema for 9. klasse
Eksempel på skema for 10. klasse
Høj faglighed og niveaudeling
Vi kan tilrettelægge undervisningen så den præcist passer til det hold elever, vi står med. Der er kun meget få bånd, der binder os. Og fantasien sætter ingen grænser…
Vi har høje boglige ambitioner for alle, og derfor arbejder vi med niveaudeling i 9. klasse. Alle skal have en god undervisning og den rigtige undervisning – på det niveau, de er.
Vi har faglighed til alle niveauer. Vi vil gerne løfte de stærke elever endnu mere – og hvis vi i den anden ende kan løfte nogen fra et 2-tal til et 4-tal, vil det også være en succes!
Derudover har vi en speciel, projektorienteret 10. klasse, der forbereder til fremtiden efter efterskoleopholdet.
Lærere af hjertet
Vi har nogle knalddygtige lærere, som brænder for at undervise. På Skamling er man lærer af hjertet! Det betyder, at der ofte bliver tænkt nyt i jagten på at gøre skolen og undervisningen endnu bedre – til gavn og glæde for den enkelte elev. Lærere og elever er meget tætte på hinanden – ikke bare i timerne – vi er jo også sammen i fritiden. Det skaber en helt særlig nærhed og en gensidig respekt, som er meget befordrende for undervisningen.
Vi gør et stort nummer ud af at finde frem til den enkelte elevs særlige potentialer, men der bliver også taget hånd om de svage sider. Året igennem er der personlige samtaler lærere og elever imellem, og uddannelsesvejledningen er et evigt tilbagevendende tema.
Det er nemlig et særdeles vigtigt mål for os, at hver eneste elev bliver klogere på, hvad fremtiden – efter Skamling – skal bruges på.
Personlig udvikling
Den enkelte elevs personlige udvikling er det helt centrale på Design- & Idrætsefterskolen Skamling. Fordi vores elever møder os med hver sit unikke potentiale, er det naturligt for os at gå tæt på den enkelte. Man kan ikke gå og putte sig på vores efterskole. Alle bliver set og udfordret. Så når du forlader os efter et år, er du ikke længere helt den samme. Du er blevet klogere på dig selv, du kender spillereglerne i små og store fællesskaber, og du er parat til at gå videre i livet med en masse gode ting i rygsækken.
Mange siger, at “et efterskoleår svarer til 7 almindelige år.” Oplevelsen er så intens, og dagene flyver afsted, men når det hele er slut, er de fleste heldigvis enige om, at deres efterskoleår på Skamling har været noget helt særligt.
Den gamle mig var meget stille – Den nye mig ”kører” det hele. (elevcitat)
Ambitioner
HARD WORK BEATS TALENT WHEN TALENT DOESN´T WORK HARD.
Design- & Idrætsefterskolen Skamling rykker sig hele tiden. Hver eneste dag, uge og måned har vi fokus på at skabe en endnu bedre skole. I det hele taget er vi ikke bange for at indrømme, at vi er MEGET ambitiøse.
Vi ser elevernes ambitioner som vigtig benzin på det bål, der skal brænde mange år efter, at de har forladt os. Har man ild i hjertet og tro på sig selv, kan de fleste drømme blive til virkelighed.
Dygtighed og nørderi er cool på Skamling, og vi vil altid søge at inspirere den enkelte til at jagte sine drømme og ambitioner. Nørder møder andre typer nørder på Skamling, og vi udfordrer hele tiden os selv og hinanden.
Alle vores linjer er højt prioriterede, og der er høje ambitioner i alt, hvad vi gør. Der er ikke noget hieraki mellem linjerne, og vi interesserer os for hinandens udvikling på tværs af linjerne.
Vi tør skubbe eleverne ”ud over kanten” så de tør sprede vingerne ud. (lærercitat)